Volume 10, Number 3 (2017)

Art and the Subject in Revolutionary Cuba

Rebecca Gordon-Nesbitt

This paper explores the ways in which alternatives to capitalist social relations have manifested themselves in the cultural field in Cuba. Its approach is consistent with Don Mitchell’s insistence on a “focus on the material development of the idea (or ideology) of culture”(1995: 102), insofar as culture is considered a central part of the ideological development of the Revolution. Cuba’s multifaceted conception of culture is not confined to the field in which creative endeavours are undertaken. Creative activity is understood as a process of social production, with human happiness as its end product, which implicates culture in both education and emancipation. While considering the formation of new subjectivities through culture, this paper elaborates the huge effort that was made by the revolutionary government to ensure that both culture and creativity were accessible to all. In the process, it offers a glimpse of ways in which the traditionally discrete categories of artist and audience have been redefined.

Key Words: Cuba, arts, culture, creativity, social, socialism, subjectivity

 

El arte y el sujeto en la Cuba revolucionaria 

Este trabajo explora las formas en que las alternativas a las relaciones sociales capitalistas se han manifestado en el campo cultural en Cuba. Su enfoque es coherente con la insistencia de Don Mitchell en “centrarse en el desarrollo material de la idea (o ideología) de la cultura” (1995: 102), en la medida en que la cultura se considera una parte central del desarrollo ideológico de la Revolución. La concepción multifacética de la cultura cubana no se limita al campo en que se emprenden los esfuerzos creativos. La actividad creativa se entiende como un proceso de producción social, con la felicidad humana como su producto final, lo que implica la cultura tanto en la educación como en la emancipación. Al considerar la formación de nuevas subjetividades a través de la cultura, este documento elabora el enorme esfuerzo que realizó el gobierno revolucionario para asegurar que tanto la cultura como la creatividad sean accesibles para todos. En el proceso, ofrece una vislumbre de formas en que las categorías tradicionalmente discretas de artista y público han sido redefinidas.

Palabras clave: Cuba, arte, cultura, creatividad, social, socialismo, subjetividad

Login Or Register