Volume 5, Number 3 (2012)

Cree Ethnogeography

Gwilym Lucas Eades

This paper explores the nature of Wemindji Cree territorial identity. It uses a mixed methods approachcombining qualitative geographic information systems (GIS) and ethnography. GIS was used to categorize a database of Wemindji Cree place names within local and traditional naming systems. The resulting maps produce a picture of Wemindji Cree life as a ‘view from nowhere’ disconnected from lived life on the ground. Participant observation of life in Wemindji, especially amongst tallymen (trapline bosses), over two seasons provided an ethnography of Cree life both in town and on the land. The situated perspective ‘on the ground’ offers specifics of daily life that revolve around maps. Inscriptions such as maps have been incorporated into the everyday lives of tallymen, who are respected leaders in Wemindji. Rundstrom’s categories of inscribing (written) versus incorporating (oral) cultures were found to elude mutual exclusivity. Wemindji Cree are a residually oral culture with a dependence on maps necessitated by the tracking and discussion of incursions from state-industrial interests in trapline territories and by the need to commemorate traditional life on the land. Maps are thus necessarybut not sufficient for explaining Wemindji Cree territorial identity. Ethnographic depth was includedto round out strictly inscribed accounts of identities demonstrated to revolve to a great extent around theleadership of the tallymen. A balance of inscribed (through GIS maps) and embodied (through ethnography) accounts of Wemindji Cree life as lived through movement, wayfaring and the business of life both in town and on the land, helped produce the resulting ethnogeographic account of Wemindji Cree life and territorial identity.

Keywords: James Bay Cree, qualitative GIS, ethnography, mixed methods, indigenous knowledge

 

Etnogeografía de los Indígenas Cree

Este trabajo estudia la naturaleza de la identidad de los indígenas Wemindji Cree. Se utiliza unametodológica mixta, combinando sistemas de información geográfica (SIG) cualitativos, y etnografía.Se utilizó el SIG para categorizar la base de datos de lugares de lxs Wemindji Cree según la nomenclatura tradicional. Los mapas que resultan de ello son imágenes de la vida Wemindji Cree como ‘vista desde ningún lado’, desconectados de la vida en el terreno. La observación participante de la vida de lxs Wemindji Cree, especialmente entre los jefes de caza (tallymen) durante dos temporadas, aportó una etnografía de la vida de lxs Cree tanto en la ciudad como en las tierras. La perspectiva ‘sobre el terreno’ ofrece especificidades sobre la vida relacionada a los mapas. Inscripciones tales como mapas han sido incorporadas a la vida cotidiana de los jefes de caza, que son líderes respetados en Wemindji. Aquí se puede ver que las categorías de culturas inscritas (escritas) versus incorporadas (orales) de Rundstrom eluden la exclusividad mutua. Lxs Wemindji Cree son una cultura oral residual que depende de los mapas, dada su necesidad de hacer un seguimiento y de discutir las incursiones de losintereses estatales e industriales en zonas de caza, y de conmemorar la vida tradicional en la tierra. Es decir que los mapas son necesarios pero no suficientes para entender la identidad de lxs Wemindji Cree. La profundidad etnográfica se incluyó en esta investigación para terminar de entender los relatos identitarios que evidentemente están muy relacionados al liderazgo de los jefes de caza. El balance de relatos escritos (SIG) y vividos (etnografía) sobre la vida de los Wemindji Cree dio como resultado un relato etnográfico sobre su vida e identidad territorial.

Palabras clave: James Bay, Cree, SIG cualitativos, etnografía, métodos combinados, conocimiento Indígena

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