Volume 10, Number 3 (2017)

Hemingway’s Cuban Landscape

Michael K. Steinberg

Hemingway tourism in Cuba represents an evocative geographical landscape of inquiry for two primary reasons. First, Hemingway tourism, and tourism in general in Cuba, exists side by side with the larger socialist economy and political system that limits local interactions with the very things and places foreigners desire and visit. Thus contrasting messages are presented in the “text” of the landscape. And second, Hemingway was an American, yet his landscape and image in Cuba is vigorously preserved and promoted, often as one of their own. The Cuban government packages Hemingway for foreign tourists who wish to visit authentic Hemingway memorials and landscapes. Packaging heritage landscapes, literary or other, is not limited to Cuba and Hemingway, but instead a common landscape phenomena. Again though, the political dimensions and economic inconsistencies of Hemingway promotion in Cuba make it especially interesting. This essay discusses three locations in the literary landscape of writer Ernest Hemingway in Cuba; Finca Vigía, his long time home located 12 miles outside Havana; his favorite bar El Floridita, found in the heart of old Havana; and the Marina Hemingway, located just outside Havana. This paper is interested in what these landmarks tell us about Hemingway’s image and meanings within Cuba, and how the public, broadly speaking, views the landmarks and Hemingway.

Key Words: Ernest Hemingway, Literary Landscapes, Finca Vigía

 

El Paisaje Cubano de Hemingway

El turismo Hemingway en Cuba representa un paisaje geográfico evocador de investigación por dos razones principales. En primer lugar, el turismo de Hemingway, y el turismo en general en Cuba, existe lado a lado con la mayor economía socialista y el sistema político que limita las interacciones locales con las mismas cosas y los lugares que los extranjeros desean y visitan. Así, los mensajes contrastantes se presentan en el “texto” del paisaje. Y en segundo lugar, Hemingway era un americano, pero su paisaje e imagen en Cuba es vigorosamente preservado y promovido, a menudo como uno de los suyos. El gobierno cubano empaca Hemingway para turistas extranjeros que desean visitar monumentos y paisajes auténticos de Hemingway. Empaquetar paisajes patrimoniales, literarios u otros, no se limita a Cuba y Hemingway, sino a un fenómeno paisajístico común. De nuevo, sin embargo, las dimensiones políticas y las inconsistencias económicas de la promoción Hemingway en Cuba lo hacen especialmente interesante. Este ensayo discute tres lugares en el paisaje literario del escritor Ernest Hemingway en Cuba; Finca Vigía, su antigua casa ubicada a 12 millas de La Habana; su bar favorito El Floridita, que se encuentra en el corazón de la Habana Vieja; y la Marina Hemingway, ubicada en las afueras de La Habana. Este artículo está interesado en lo que estos monumentos nos dicen sobre la imagen y los significados de Hemingway en Cuba, y cómo el público, en términos generales, ve los hitos y Hemingway.

Palabras clave: Ernest Hemingway, paisajes literarios, Finca Vigía

Login Or Register