Volume 11, Number 3 (2018)

International Development Projects of India’s Hindu NGOs

Martin J. Haigh

While the ideas and objectives of Western, often religious, agricultural and development organisations in international development are well documented, those of Hindu NGOs operating, internationally, outside India are not. This paper explores the approaches of some of the key players. These include Gandhian Sarvodaya (especially in Sri Lanka), the Ananda Marg’s Progressive Utilisation Theory (PROUT) (especially in Venezuela), ISKCON — the International Society for Krishna Consciousness (especially its model farms in Europe), the Ramakrishna Order and, briefly, the “Bhumi Project”, the Hindu contribution to the UNDP/ARC’s multi-faith sustainability initiative “Many Heavens, One Earth”. Each initiative emphasises different aspects of the Hindu worldview. Gandhian Sarvodaya emphasises self-reliance, non-harming (ahimsa), and personal ethics (dharma), while P.R. Sarkar’s Ananda Marg, emphasises cooperative enterprise and the institution of a new more spiritually-socialist social order. ISKCON emphasises devotional service (bhakti yoga) within a model for a self-sufficient, self-sustainable, post-hydrocarbon future, while Swami Vivekananda’s Sri Ramakrishna Order emphasises service and holistic development. Finally, the Bhumi Project, a product of the emerging self-awareness of the global Hindu diaspora, aims to unite the work of a range of Hindu organisations. These movements share a development agenda that emphasises self-sustainability, a low eco- logical footprint, social justice (variously defined), and the development of spiritual rather than economic capital.

 

Key Words: International Development, Hindu, Development Education, Sustainable Development

Proyectos de desarrollo internacional de ONG hindúes de la India

Si bien las ideas y los objetivos de las organizaciones occidentales, a menudo religiosas, de agricultura y desarrollo están bien documentadas, las de las ONG hindúes que operan internacionalmente fuera de la India no lo están. Este documento explora los enfoques de algunos de los actores clave. Estos incluyen Gandhian Sarvodaya (especialmente en Sri Lanka), la Teoría de Utilización Progresiva de Ananda Marg (PROUT) (especialmente en Venezuela), ISKCON — la Sociedad Internacional para la Con- ciencia de Krishna (especialmente sus granjas modelo en Europa), la Orden Ramakrishna y, brevemente, el “Proyecto Bhumi”, la contribución hindú a la iniciativa de sostenibilidad multirreligiosa “Muchos cielos, una tierra” del PNUD / ARC. Cada iniciativa enfatiza diferentes aspectos de la cosmovisión hindú. Gandhian Sarvodaya enfatiza la autosuficiencia, el no hacer daño (ahimsa) y la ética personal (dharma), mientras que Ananda Marg, de P.R. Sarkar, enfatiza la empresa cooperativa y la institución de un nuevo orden social más espiritualmente socialista. ISKCON enfatiza el servicio devocional (bhakti yoga) dentro de un modelo para un futuro autosuficiente y autosostenible después de los hidrocarburos, mientras que la Orden Sri Ramakrishna de Swami Vivekananda enfatiza el servicio y el desarrollo holístico. Finalmente, el Proyecto Bhumi, un producto de la autoconciencia emergente de la diáspora hindú global, tiene como objetivo unir el trabajo de una variedad de organizaciones hindúes. Estos movimientos comparten una agenda de desarrollo que enfatiza la autosostenibilidad, una huella ecológica baja, la justicia social (definida de diversas maneras) y el desarrollo de capital espiritual más que económico.

Palabras clave: Desarrollo internacional, Hindú, Educación para el desarrollo, Desarrollo sostenible.

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