Volume 9, Number 2 (2016)

‘They Won’t Let Us Come, They Won’t Let Us Stay, They Won’t Let Us Leave’. Liminality in the Aegean Borderscape: The Case of Irregular Migrants, Volunteers and Locals on Lesvos

Ioanna Tsoni

This paper draws on ethnographic observations along the south-eastern Mediterranean informal migration route through the Aegean Sea. I focus on the Greek border island of Lesvos as the central stage where the European crisis of asylum has been recently unfolding. In the absence of coherent national and European asylum policies, newly arrived migrants, refugees, and receiving communities (comprised mainly of local residents and volunteers from mainland Greece and Europe) are left to cope with and against each other, leading to multiple personal and collective passages. In this interstitial transit space, subjectivities are made and remade through their participation and resistance to the ongoing production of EU borders. I suggest that liminality provides a useful lens through which to understand the perplexing ‘time-spaces’ and interactions between multiple actors involved in the teetering asylum system on the margins of Europe. I argue that, through various actors’ experiences on Lesvos as a complex social site, liminality emerges as a form of sustained social marginality and exclusion that extends beyond Lesvos itself. The protracted and broadened crisis context in which asylum-seekers and receiving communities of locals and volunteers on Lesvos find themselves provides a salient example of the gradual socio-spatial and temporal ‘stretching’ of liminality from a transitional phase towards a condition of permanent and portable liminality experienced at both the individual and the collective level, and both at and away from borders.

Keywords: Lesvos, borderscape, asylum-seekers, liminality, rite of passage, volunteers

 

‘Ellos no dejan que lleguemos, no dejan que nos quedemos, no dejan que nos vayamos.’ Liminalidad en el paisaje fronterizo Egeo: el caso de los migrantes irregulares, voluntarios y gente local de Lesbos

Este artículo se basa en observaciones etnográficas a lo largo de la ruta de migración informal del sudeste mediterráneo a través del mar Egeo. Me centro en la isla fronteriza griega de Lesbos como escenario central en el que la crisis europea de asilo se ha estado recientemente desarrollando. En ausencia de políticas coherentes nacionales y europeas de asilo, migrantes recién llegados, los refugiados y las comunidades receptoras (compuestas principalmente por los residentes locales y voluntarios de la Grecia continental y Europa) se quedan con el cargo de enfrentarse en conjunto y en contra de los demás, dando lugar a múltiples pasajes personales y colectivos. En este espacio intersticial de tránsito, subjetividades se hacen y rehacen a través de su participación y de la resistencia a la producción continua de las fronteras de la UE. Sugiero que liminalidad proporciona un lente útil para comprender los desconcertantes ‘’espacio-tiempos” y las interacciones entre múltiples actores involucrados en el sistema de asilo que tambalea en los márgenes de Europa. Argumento que, a través de las experiencias de diferentes actores de Lesbos como un sitio social complejo, liminalidad surge como una forma de marginalidad social sostenido y exclusión que se extiende más allá de Lesbos en sí. El contexto de crisis prolongada y ampliada en el que se encuentran los solicitantes de asilo y las comunidades recipientes de residentes y voluntarios en Lesbos proporciona un ejemplo destacado del progresivo ‘estiramiento’ socio-espacial y temporal de liminalidad de una fase de transición hacia una condición de permanente y portátil liminalidad experimentado tanto en el nivel individual como colectivo, y tanto cerca como lejos de las fronteras.

Palabras clave: Lesbos, paisaje fronterizo, solicitantes de asilio, liminalidad, rito de paso, los voluntarios

Login Or Register