Volume 4, Number 3 (2011)

Neoliberalism as Spectacle: Economic Theory, Development and Corporate Exploitation

Nicholas A. Jackson

Neoclassical economics has been thought to be in some way separated from actually existing capitalism. This is true, as well, for neoliberalism, the current policy framework based on neoclassical economics. Some perspectives argue that neoliberalism is a global colonizer implanted in, and taking over, actually existing capitalism through institutions or imaginations. I argue instead that neoliberalism is spectacle (“the birth-to-presence of a form of being that pre-exists”) requiring continual expert intervention to bring to fruition. I first lay out some recent notions of neoliberalism as colonizer through institutions and imaginations. I argue that these approaches break down as the focus moves away from academic departments and research and high-level policy departments of international financial institutions (IFIs), to the practice of development, especially corporate exploitation. “Neoliberalism as spectacle” more effectively accounts for corporate strategies that are often at cross purposes with neoliberal representations, for example privileging instability and barely controlled violence as strategy. Second, neoliberalism as spectacle brings appropriate focus onto what Latour terms the “small networks” masked by “big explanations.” Third, neoliberalism as spectacle re-focuses attention on the backstage maneuvers that accompany neoliberal onstage representations. If neoliberalism is a spectacle, then transformation must concentrate not only on challenging neoliberal policies and rationales, but also the myriad other ways, distinct from neoliberalism, that exploitation is accomplished (perceptions, coercive and non-coercive compulsion, legal/lobbying, strategic organizational changes, etc.).

Keywords: ‘grand narratives’, corporations, neoclassical economics, networks, spectacle

 

Comunmente se asume que las teorias Neoclasicas de la economia son independientes del capitalismo actual. Ocurre lo mismo con el Neoliberalismo, que se basa en las teorias Neoclasicas y cuyo esquema se utiliza actualmente en la formulacion de politicas publicas. Algunos analisis proponen que el Neoliberalismo esta colonizando el capitalismo moderno, sus instituciones y su imaginario. Por el contrario, yo propongo que el Neoliberalismo es un espectaculo (“el reconocimiento de una forma del ser que ya existia”) pero que requiere intervencion continua de los expertos para dar resultados. En este articulo expongo algunas nociones recientes del Neoliberalismo como colonizador de instituciones e imaginarios. Propongo que estas aproximaciones no son efectivas cuando el objeto de analisis se mueve desde la academia, las politicas de alto nivel y las instituciones financieras internacionales, hacia la practica del desarrollo, especialmente la explotacion por parte de las corporaciones. La concepcion del Neoliberalismo como espectaculo permite comprender mejor las estrategias que son contradictorias con las representaciones Neoliberales, tales como el favorecimiento de la inestabilidad y la violencia. Segundo, el Neoliberalismo como espectaculo resalta aquello que Latour denomina redes pequenas enmascaradas como grandes narrativas. Tercero, el Neoliberalismo como espectaculo permite enfocar la atencion en las maniobras ocultas que acompanan las represtaciones Neoliberales oficiales. Si el Neoliberalismo es un espectaculo, entonces la transformacion se debe concentrar no solo en confrontar las politicas neoliberales y su justificacion sino tambien los otros medios de explotacion, diferentes del Neoliberalismo oficial (percepciones, obligaciones, propaganda, estrategias organizacionales, etc).

Palabras clave: “grandes narrativas”, corporaciones, economia neoclasica, redes, espectaculo

 

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