Volume 8, Number 3 (2015)

Live Music, Intercity Competition, and Reputational Rents: Austin, Texas the ‘Live Music Capital of the World’

By Eliot Tretter

In this paper I draw on a body of scholarship that focuses on how a central feature of capitalist urbanization is the willingness of firms to participate in a form of rent-seeking that exploits geographical differences. I then extend this analysis to the cultural economy. I use as my case study Austin, Texas, which since 1991 has branded itself the “Live Music Capital of the World.” The existing literature on Austin’s urban entrepreneurial strategy, reflecting the dominant trends in urban and economic geography, focuses on how this branding campaign cultivated and exploited the geographical particularities of the city’s cultural infrastructure. However, I contend that the changes brought about within the music industry influenced the success of this effort. In particular, I argue that the effectiveness of this branding effort is related to the changing value of live music within the music industry and especially the elevated position of music promoters (those firms that rely on live music as an essential part of their business). As this paper shows, the value of the city’s branding efforts is related to the industrial success of two of the music industry’s mid-sized promotional firms, SXSW Inc. and C3 Presents. These two Austin-based firms trade on its live-music brand but also, perhaps unwittingly,  receive an extra-economic benefit that amplifies this reputation. In particular, I will focus on how a special music event, SXSW, and a music festival, Austin City Limits, help reinforce the image that has been enhanced by the city’s branding efforts.

Keywords: Interurban Competition, Music Geographies, Cultural Economies, City Branding, Reputational Rent-Seeking, Geographical Monopoly

 

Música en Vivo, Competición entre Ciudades y Renta Reputacional: Austin (Texas), la ‘Capital Mundial de la Música en Vivo’

En este artículo me baso en la bibliografía que entiende que un aspecto central de la urbanización capitalista es el interés de muchas empresas de participar en negocios que explotan las diferencias geográficas. Extiendo el análisis a la economía cultural. Utilizo como estudio de caso la ciudad de Austin (Texas), que desde 1991 se ha autoproclamado como la “Capital Mundial de la Música en Vivo”.  Reflejando tendencias dominantes en geografía urbana y económica, la literatura sobre la estrategia urbana empresarial de Austin enfatiza la forma en que esta campaña publicitaria cultivó y explotó las particularidades geográficas de la infraestructura cultural de la ciudad. Sin embargo, mi argumento es que los cambios dados al interior de la industria de la música influenciaron el éxito de ese esfuerzo. En particular, considero que la efectividad de esta estrategia publicitaria está relacionada con los cambios en el valor de la música en vivo dentro de la industria de la música, y en especial con la posición jerárquica de los promotores musicales (empresas para las que la música en vivo es un aspecto principal de sus negocios). Como demuestra este artículo, el valor de la estrategia publicitaria de la ciudad se relaciona con el éxito de dos de las empresas promocionales de mediano tamaño, SXSW Inc. y C3 Presents. Estas dos empresas con sede en Austin hacen negocios con la música en vivo, pero reciben también, quizás sin buscarlo, un beneficio extra-económico que favorece su reputación. Aquí me concentro en particular en cómo un evento musical puntual (SXSW) y un festival de música (Austin City Limits), contribuyen a reforzar la imagen que promueve la estrategia publicitaria de la ciudad.

Palabras clave: Competencia entre Ciudades, Geografías de la Música, Economías Culturales, Estrategias Publicitarias de las Ciudades, Monopolio Geográfico

 

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