Volume 12, Number 2 (2019)

Discourses, bodies, and the production of space: Challenging the (re)production of more-than-human deathscapes

John-Henry Pitas & Mariya Shcheglovitova

This paper explores the production of urban spaces as deathscapes, or spaces that are defined by death. We probe the ways in which these spaces are produced by the material content of the spaces themselves, and the discursive representations of those spaces found in popular media. We take as our empirical starting point personal encounters with dead animal bodies in Baltimore, Maryland, USA. Combining qualitative and quantitative methodologies, we juxtapose personal experiences with death in the city with popular repre-sentations of Baltimore, as well as a spatial analysis of the geographies of non-human death. Using mixed methodologies, we tease out and highlight the ways in which death, dying, bodies, and violence are used to produce urban deathscapes. Our analysis shows how the production of death and deathscapes are inher-ently uneven spatial processes, which work in tandem to (re)produce certain spaces as deadly. Furthermore, we illustrate how these spaces are produced in part by discourse, politics, representation, and the material presence of non-human death, challenging what we might think of as being capable of producing space, and broadening the concept of deathscapes. Ultimately we conclude that producing urban spaces as deadly is a means by which capital seeks to reproduce itself, and, through harnessing the power of the non-human dead to produce space, utilize nature to produce new forms of urban capital.

Keywords: Baltimore; death; deathscapes; non-humans; production of space; uneven development

Discurso, cuerpos y la producción del espacio: Desafiando la (re) producción de paisajes de muerte más que humanos

Resumen Este artículo explora la producción de espacios urbanos como paisajes de muerte, o espacios definidos por la muerte. Examinamos las formas en que estos espacios son producidos por el contenido material de los espacios en sí mismos, y las representaciones discursivas de esos espacios que se encuentran en los medios populares. Tomamos como punto de partida empírico los encuentros personales con cuerpos de animales muertos en Baltimore, Maryland, EE. UU. Combinando metodologías cualitativas y cuantita-tivas, yuxtaponemos experiencias personales con la muerte en la ciudad con representaciones populares de Baltimore, así como un análisis espacial de las geo-grafías de la muerte no humana. Usando metodologías mixtas, desentrañamos y resaltamos las formas en que se usan la muerte, los cuerpos y la violencia para producir paisajes urbanos de la muerte. Nuestro análisis muestra cómo la producción de la muerte y de los paisajes de muerte son procesos espaciales inher-entemente desiguales, que trabajan en conjunto para (re) producir ciertos espacios como mortales. Además, ilustramos cómo estos espacios se producen en parte mediante el discurso, la política, la representación y la presencia material de la muerte no humana, desafiando lo que podríamos considerar como capaces de producir espacio y ampliando el concepto de los paisajes de la muerte. Finalmente, llegamos a la conclusión de que producir espacios urbanos como mortíferos es un medio por el cual el capital busca reproducirse a sí mismo y, a través del aprovechamiento del poder de los muertos no humanos para producir espacio, utiliza la naturaleza para producir nuevas formas de capital urbano.

Palabras clave: desarrollo desigual; muerte; no humanos; paisajes de la muerte; producción de espacio; Baltimore

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