Volume 4, Number 1 (2011)

Shooting Gaza: Israel’s Visual War

Craig Jones

In this paper I show how the  imaging and representation  of  war  is  becoming  ever more  central  to its  conduct: warfare  is being  fought  through what  I  call ‘image-fare’. I focus on the 23-day war on Gaza that began on the 27th December 2008, and make four interconnected claims  about  the  relationship between  visuality,  law  and violence.  First,  the  strategic  use  of  images  by  the  Israeli military  in  Gaza  served  a  legitimizing  function  that positions  Israel  as  always  and  already  the  lawful  victim, scripting  Hamas  as  terroristic  perpetrators,  belonging to  a  resolutely  “hostile”  space  (i.e. Gaza).  Second,  these visualities  ‘work’  via  the  appeal  to  the  immediacy  of images; Israel insists on the factual, and thus legal, veracity of its own visual forms while rendering their – Palestinian – visual forms voyeuristic and  intrinsically biased. Third, contesting these visualities and exposing the inconsistencies of the Israeli framing is difcult when taking into account the ways  in which  the visual felds of war are  structured by  ‘visual  economies’ which  regulate  and mediate global media, and which construct new publics in the process of doing so. Wary of overstating the power of Israeli framings, while  understating  the  possibilities  of  challenging  those framings, I finish by considering what role the circulation of  the  visual  archive  might  have  in  challenging  Israeli visualities.

Keywords: Gaza, Israel, war, lawfare, visuality

 

El Tiroteo de Gaza: La Guerra Visual de Israel

En este artículo demuestro que el imaginario y la representación de la guerra están adquiriendo un rol aún más central para la manera en que se lleva a cabo: la guerra (warfare) se pelea a través de lo que yo llamo ‘image-fare’. Este artículo se focaliza en la guerra de 23 días contra Gaza que comenzó el 27 de diciembre de 2008. En el mismo establezco cuatro afirmaciones interconectadas sobre la relación entre visualidad, derecho y violencia. En primer lugar, el uso estratégico de imágenes de los militares israelíes en Gaza sirvió como forma de legitimar la función de víctima que Israel siempre cumple, mostrando a Hamas como los terroristas que llevaron a la violencia y que pertenecen a un espacio decididamente ‘hostil’ (Gaza). En segundo lugar, estas visualidades ‘trabajan’ a través de la demanda de imágenes inmediatas; Israel insiste en la veracidad factual, y por ende legal, de sus propias formas visuales a la vez que ilustra las formas visuales de lxs palestinxs como voyeuristas e intrínsecamente pretenciosas. En tercer lugar, es difícil contradecir estas visualidades y poner en evidencia las inconsistencias del discurso israelí, si se tiene en cuenta los modos en que los campos visuales de las guerras se estructuran en función de ‘economías visuales’ que regulan y median los medios de comunicación globales, y que al mismo tiempo construyen nuevos públicos. Evitando sobreestimar el poder de la contextualización fabricada por Israel, y entendiendo las posibilidades de contradecirla, concluyo considerando el rol que la circulación del archivo visual puede tener para desafiar las visualidades israelíes.

Palabras clave: Gaza, Israel, guerra, derecho, visualidad

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