Volume 6, Number 3 (2013)

“We Eat with Different Spoons These Days”: The Maintenance of Pastoralism as a Social Formation in the Sahara and Sahel

By Franklin C. Graham IV

Despite the fatalistic rhetoric articulated by Western media and some experts, pastoralists have not disappeared. Drought, disease, famines, civil conflicts, theft, and banditry have certainly undermined livelihoods and forced families of Arab, Tuareg, Toubou and Fulani to settle and seek out opportunities that are not compatible with pastoralism, particularly in urban areas. This situation is not necessarily permanent and varies case-by-case and more significantly  generation-to-generation. Some ex-pastoralists abandoned hopes of restocking their flocks but plan for some of their children to become future pastoralists. In addition, despite sedentarization, many retained customary practices of natural resource management, social norms and behaviors and find in the urban areas other pre-capitalist practices that are compatible with their means of everyday tasks and performances. Using the analyses of Tom Brass, Deborah Bryceson and David Harvey an argument is made that while pastoralists have lost their herds and shifted from their customary economy into a proletarian-capitalist one, the path is not unilinear and in fact, is fluid with pastoralists shifting from one to the other in times of dearth and prosperity.

Keywords: Pastoralism, Sahel, socioeconomic transformation, depastoralization

 

“En Estos Días Comemos con Otras Cucharas.” El Mantenimiento del Pastoralismo como Formación Social en el Sahara y el Sahel

A pesar de la retórica fatalista en manos de los medios occidentales y de algunos expertos, los pastoralistas no han desaparecido. Sequías, enfermedades, hambrunas, conflictos civiles, robos e inseguridad han ciertamente dificultado la subsistencia y han forzado a árabes, tuaregs, toubous y fulani a hacerse sedentarios y a buscar oportunidades incompatibles con el  pastoralismo, especialmente en áreas urbanas. Esta situación no es necesariamente permanente y varía de caso en caso y, más aún, de generación en generación. Algunos ex pastoralistas abandonaron las esperanzas de recuperar sus rebaños pero tienen pensado para algunos de sus hijos que se vuelvan futuros pastoralistas. Además, a pesar de la sedentarización, muchos retuvieron sus prácticas habituales de manejo de recursos, normas y comportamientos sociales, y encuentran en áreas urbanas algunas prácticas pre-capitalistas que son compatibles con el sentido de sus tareas y quehaceres cotidianos. Usando los análisis de Tom Brass, Deborah Bryceson y David Harvey, se argumenta que mientras los pastoralistas han perdido sus rebaños y han virado de su economía habitual a una proletaria-capitalista, el camino no es unilinear, y de hecho es bastante fluido, con pastoralistas yendo de una a la otra  en tiempos de prosperidad.

Palabras clave: Pastoralismo, Sahel, transformación socioeconómica, despastoralización

 

 

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