Volume 7, Number 2 (2014)

Reinterpreting Traditional Cultural Properties: A Political Ecology of Emotion Perspective

By Suzanne Dallman, Deborah Thien, Paul Laris and Mary Ngo

Interpretations of traditional cultural properties in the context of cultural resource management in the US demonstrate little understanding of, or concern for, the affective ecologies of landscapes. Institutional approaches to land development and resource management favor meanings and practices of the dominant culture and political structure that have often had devastating consequences for others, particularly American Indian tribes. In Northern California, Winnemem Wintu ancestral lands along the McCloud River were flooded in 1944 when the Shasta Dam was completed for the federal Central Valley Project. In the late 1990s, the US Bureau of Reclamation began investigating a proposal to raise Shasta Dam to increase water storage capacity, which would flood remaining Winnemem sacred and cultural sites. In Southern California, ancestral territories of the Tongva people were threatened by a proposed commercial development on a university campus in Long Beach in 1992. In each case, the proposed projects would destroy significant sacred spaces, which offer deep emotional connections crucial to maintaining tribal cultural identity and ancestral memories. Through these two case studies, we utilize a “political ecology of emotion” perspective to examine the emotional geographies associated with these ancestral landscapes and sacred sites, and related struggles against hegemonic approaches to cultural resource management. We argue that these intimate links between emotion, memory, identity, and place allow an opportunity for reevaluating institutional approaches to cultural resource management, and the meaning of traditional cultural properties.

Keywords: Political ecology of emotion, Puvungna, Tongva, Traditional Cultural Properties (TCPs),  Winnemem Wintu

 

Una reinterpretación de la Propiedad Cultural Tradicional: La Perspectiva de la Ecología Política de la Emoción

Interpretaciones de las propiedades tradicionales culturales en el contexto del manejo de recursos culturales en Estados Unidos demuestran cierto desconocimiento sobre – o desinterés por – las  ecologías afectivas de los paisajes. Las aproximaciones  institucionales al desarrollo y el manejo de recursos favorecen significados y prácticas de la cultura y la estructura política dominante que han tenido consecuencias devastadoras para otros, especialmente las comunidades originarias de Estados Unidos. En el norte de California, las tierras ancestrales de lxs Winnemem Wintu sobre el río McCloud se inundaron en 1944 cuando la represa Shasta se completó como parte del proyecto federal del valle central. A fines de los noventas la Oficina de Rehabilitación comenzó a investigar una propuesta para subir la represa Shasta para aumentar la capacidad de reserva de agua, lo cual inundaría lo que queda de las tierras sagradas y sitios culturales de lxs Winnemem. En el sur de California, los territorios ancestrales del pueblo Tongva fueron amenazados por una propuesta comercial para ampliar un campus universitario en Long Beach, en 1992. En ambos casos, las propuestas destruirían espacios sagrados importantes, que proveen conexiones emocionales profundas para mantener la identidad cultural originaria y las memorias ancestrales. Mediante estos dos estudios de caso, utilizamos una “ecología política de la emoción” para analizar las geografías emocionales asociadas a estos paisajes ancestrales y lugares sagrados, así como también las luchas contra las perspectivas hegemónicas aplicadas al manejo de recursos culturales. Entendemos que estas relaciones cercanas entre emoción, memoria, identidad y lugar permiten reevaluar las perspectivas institucionales sobre el manejo de recursos culturales y el significado de las propiedades tradicionales culturales.

Palabras clave: Ecología Política de la Emoción; Puvungna; Tongva; Propiedades Tradicionales Culturales; Winnemem Wintu

 

 

 

 

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