Volume 8, Number 1 (2015)

Narratives of Life and Violence along the Chad-Cameroon Oil Pipeline

By Amber Murrey

This article further develops a critical geographical theory of structural violence. It does so by considering the ways people in Nanga-Eboko and Kribi, two communities in Cameroon, report feeling and experiencing structural violence along the Chad-Cameroon Oil Pipeline. For people living within spaces (re)produced through structurally violent processes, projects, and extractions, a triad of intersecting experiences emerge: structural violence is felt as (i) tangible through the body (senses of loss, the belly, the body, and nourishment), or described through gendered narratives of hunger, illness, and the experiences of land dispossession; (ii) historically compounded, or characterized by a rootedness in the colonial and racist structures of the past alongside expectations that present-day structural violence threatens future generations; and (iii) spatially compounded, or experienced through a concurrent spatial overlapping (or compounding) as multiple forms of structural violence converge within the same landscapes and lifescapes, effecting displacement in-place. Each of these, felt simultaneously, has the effect of rendering structural violence acutely visible, tangible as it is in the restructurings of landscapes and lifescapes, despite discursive attempts to cloak, bury, and efface by powerful actors. Looking toward the narratives that people use to critique and engage with such violence provides conceptual tools for wider resistance practices against structural violence.

Keywords: displacement in-place, hunger, oil pipeline, politics of visibility, structural violence

 

Narrativas de Violencia y Vida a lo largo del Oleoducto Chad-Camerún

Este artículo contribuye al desarrollo de una teoría geográfica crítica de la violencia estructural, considerando las formas en que los pueblos en Nanga-Eboko y Kribi (dos comunidades camerunesas) dicen sentir y experimentar la violencia estructural a lo largo del oleoducto Chad-Camerún. Para los pueblos que viven dentro de espacios (re)producidos mediante procesos, proyectos y extracciones estructuralmente violentos surge una tríada de experiencias interrelacionadas; la violencia estructural se siente: a) tangible en el cuerpo (el estómago, el cuerpo y las náuseas), o descrita a través de narrativas de género sobre hambre, enfermedad y experiencias de saqueo de sus tierras; b) compuesta históricamente, o caracterizada por la importancia de las estructuras coloniales y racistas del pasado junto a la idea de que la violencia estructural actual amenaza a las generaciones futuras; y c) compuesta espacialmente, o experimentada a través de un solapamiento (o compuesto) espacial cuando se da la convergencia de múltiples formas de violencia estructural dentro de los mismos paisajes y escenarios de vida, constituyendo verdaderos desplazamiento in situ. Cada uno de estos sentimientos, que se sienten de manera simultánea, tiene el efecto de volver claramente visible la violencia estructural, que se hace tangible tal cual es en la restructuración de los paisajes y escenarios de vida a pesar de los intentos discursivos de ocultarlos, enterrarlos y eliminarlos de los poderosos. Analizar las narrativas que utiliza la gente para criticar y enfrentarse a esa violencia provee herramientas conceptuales para analizar prácticas de resistencia contra la violencia estructural.

Palabras clave: Desplazamiento in situ, Hambre, Oleoducto, Estrategias de Visibilidad, Violencia  Estructural.

 

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